ROLUL FAMILIEI ȘI AL ȘCOLII ÎN TRANSMITEREA VALORILOR UMANE PRIN ASIGURAREA NEVOILOR FUNDAMENTALE

  • Ramona-Simona Kiru Universitatea Adventus, Cernica, Romania
Keywords: family, school, human values

Abstract

The Role of the Family and the School in Transmitting Human Values by Ensuring Fundamental Needs.

Values and character have generated many discussions in recent years. Society has been bombarded with immoral actions by politicians, businessmen, doctors, other public figures in various fields of activity or ordinary people. Children can be easily influenced by what is happening around them. Raising a child is a lot like developing a tree. In  order for a tree to grow strongly, it needs a healthy genetic heritage, the best soil, water, fertilizer, pruning, sunlight and storm protection. The same elements are needed in raising a child and the family and school occupy an important place in this process. To educate a child in the spirit of enduring values - just like the tree in Psalm 1:3: “He is like a  tree planted by a spring of water, that brings forth its fruit in its season, and all the leaves do not wither: what begins leads to the end”- is a difficult task in a secular world. Values give the feeling that you have a purpose in life. Guides the means and purposes of actions. These are the standards by which behavior is measured.

References

• CUCOȘ, C., Pedagogie, Iași, Polirom, 2002.

• CUCOȘ,, C., Educația: Experiențe, reflecții, soluții, Iași, Polirom, 2013.

• CURY, A., Părinți străluciți Profesori fascinanți, București, For You, 2005.

• PÂNIȘOARĂ, I.O., Ghidul profesorului, Iași, Polirom, 2017.

• PETRE, G.E., Preparation of the human being for society through integration of values in learning: 2M2S model, Symposion, 2017, 3, 136-160.

• ROBINSON, K., Descoperă-ți Elementul: cum să-ți afli talentele și pasiunile și cum să-ți transformi viața, București, Publica, 2014.

• ROBINSON, K., Aronica, L., Tu, copilul tău și școala: cum să ajungi la cea mai bună educație, București, Publica, 2018.

• SCHWARTZ, S.H., An Overview of the Scharwtz Teory of Basic Values. Online Readings, in Psychology and Culture, 2012, 2(1).

• SENGE, P., Cambron-Mccabe, N., Lucas, T., Smith, B., Dutton, J., Școli care învață: a cincea disciplină aplicată în educație, București, Editura Trei, 2016.

• SPĂTĂRELU, E., “Educația pentru valori în învățământul primar”, Conferința internațională Educația din perspectiva valorilor, Alba-Iulia, 2018, pp. 276-281.

• STRONGE, I.H., TUCKER, P.D., HINDMAN, J.L., Handbook for Qualities of Effective Teachers, Alexandria, ASCD, 2004.

Published
2023-01-05
How to Cite
Kiru, R.-S. (2023). ROLUL FAMILIEI ȘI AL ȘCOLII ÎN TRANSMITEREA VALORILOR UMANE PRIN ASIGURAREA NEVOILOR FUNDAMENTALE. Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 10(3), 115-122. https://doi.org/10.5281/zenodo.7394363