EDUCAȚIA – FUNDAMENTUL ESENȚIAL ÎN DEZVOLTAREA SOCIETĂȚII
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14887747Keywords:
Education, values of education, fundamental pillar, individualism, responsibilityAbstract
Education - the Essential Foundation for the Development of Society.
Education is a fundamental pillar of society, with an essential role in shaping young people and preparing individuals to face the challenges of adult life. In today’s context, characterized by an accentuation of individualism and increasing daily extremism, the values of education are under significant pressure and change. Individualism and the values of education can coexist and complement each other, contributing to the formation of autonomous, responsible and innovative individuals. However, it is essential that education maintains a balance between individual development and social responsibility in order to ensure not only personal well-being but also community cohesion and well-being.
References
• BĂBAN, A., şi alţii, Consiliere educaţională, Bucureşti, Editura Aramis, 2002.
• BÂLC, Samuiel, „Omul integru: Între libertatea conștiinței și o libertate responsabilă”, in Jurnalul Libertății de Conștiință, Vol.8, Nr.1, 2020, pp.568-580.
• BÂLC, Samuiel, „Perspective ale comunicării în contextul crizelor sociale”, în Jurnalul Libertăţii de Conştiinţă, Editions IARSIC, France, vol.4, 2016, pp. 375-388.
• BELEA, Simion, “Demnitatea și drepturile omului în cazul grupurilor expuse riscului de excluziune”, Jurnalul Libertății de Conștiință, Vol. 9, nr. 1, 2021, pp. 434- 452.
• CERGHIT, I., Metode de învățământ, Ediția a III-a, Bucureşti, Editura Didactică și Pedagogică, 1997.
• COSMOVICI A.; IACOB, Luminiţa, Psihologie şcolară, Iași, Editura Polirom, 2005.
• CREȚU, D.; NICU, A., Pedagogie și elemente de psihologie: pentru formarea continuă a cadrelor didactice, Sibiu, Editura Universităţii “Lucian Blaga”, 2004.
• GHERGUŢ, A., Psihopedagogia persoanelor cu cerinţe speciale-strategii differentiate şi incluzive în educaţie, Bucureşti, Editura Polirom, 2006.
• ILUŢ, P., Valori, atitudini şi comportamente sociale, Iași, Editura Polirom, 2004.
• IONESCU, M., Demersuri creative în predare si învățare, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2000.
• IONESCU, M.; CHIŞ, V., Mijloace de învăţământ şi integrarea acestora în activităţile de instruire şi autoinstruire, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2001.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “A look at how the concept of human rights has evolved over time”, în Journal For Freedom of Conscience ( Jurnalul Libertății de Conștiință), vol 11, nr.2 (2023), pp.825-874,
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Current Values of Education and Culture”, în Proceedings of the 23th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 87-92.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Globalization and its effect on religion”, Jurnalul Libertății de Conștiință, Mihnea Costoiu, Liviu-Bogdan Ciucă, Nelu Burcea (eds.), Les Arcs, France, Iarsic, 2014, vol.1, nr.1, pp.532-541.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Plea for Human Dignity”, în Scientia Moralitas. Human Dignity - A Contemporary Perspectives, The Scientia Moralitas Research Institute, Beltsville, MD, United States of America, 2016, Volume 1, pp. 29-43.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Valences of Education”, în Proceedings of the 23th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 190-196.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, Om-Demnitate-Libertate, Cluj-Napoca, Editura Risoprint, 2019, pp. 201-215.