RELIGION AND VIOLENCE IN ROMANIA: THE IMPACT OF SECULARIZATION ON INTERRELIGIOUS CONFLICTS

Authors

  • Dr. Laurenţiu D. Tănase University of Bucharest
  • Dr. Cezar Dascălu ICCV - Quality of Life Research Institute, Romanian Academy

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14887453

Keywords:

Romanian Orthodox Church, religion, violence, secularization, Greek Catholics, neo-Protestant denominations

Abstract

Religion and Violence in Romania: The Impact of Secularization on Interreligious Conflicts.
The analysis examines the trajectories of violence among religious groups in Romania, focusing on conflicts between Orthodox and Greek Catholic communities and between Orthodox and neo-Protestant communities. Forms of verbal, psychological, physical, and spiritual violence were tracked based on definitions provided by Romanian legislation. The research hypothesis posits that the intensification of secularization and anticlericalism has contributed to the reduction of violence between Orthodox and Greek Catholic/neo-Protestant communities in Romania from 1990 to 2023. In Orthodox-Greek Catholic conflicts, the central issue is patrimonial, while tensions between Orthodox and neo-Protestant communities stem primarily
from proselytism and the migration of believers. Notable reductions in violence are observed, particularly after 2007, when secularization and anticlericalism became common adversaries for religious groups. The study analyzed all U.S. Department of State Reports on Religious Freedom in Romania, reports by the State Secretariat for Religious Affairs, Synodal reports of the Romanian Orthodox Church, all issues of Vestitorul Ortodoxiei and Biserica Ortodoxă Română1, as well as 112 articles on religious conflicts from local and national media from 1990 to 2023. Numerous semi-structured interviews were

References

• “A IV-a conferință internațională a facultăților de teologie ortodoxă (București, 12—17 august 1996)”, Biserica Ortodoxă Română, 114(7–12), 1996.

• ACHIMESCU, N., Noile mișcări religioase, București, Editura Limes, 2004.

• ALEXANDER, J. C., & Smith, P. (Eds.), The Cambridge companion to Durkheim. Cambridge, Cambridge University Press, 2005.

• ANDREESCU, Gabriel, “The Romanian church united with Rome (Greek-Catholic) under pressure: The ROC’s bad behavior as good politics”, Journal for the Study of Religions and Ideologies. 11(32), 2012, pp. 227-255.

• ANGHEL, G., “Consiliul Consultativ al Cultelor îndeamnă la rugăciune, solidaritate și responsabilitate”, Basilica, (2020, April 3). https://basilica.ro/consiliul-consultativ-al-cultelor-indeamna-la-rugaciune-solidaritate-si-responsabilitate/ (16.09.2024).

• ASAY, S., “Awareness of domestic violence within the evangelical community: Romania and Moldova”, Journal of Family Violence, 26(2), 2011, pp. 131-138. https://doi.org/10.1007/s10896-010-9350-4. (16.09.2024).

• Asociația Secular-Umanistă din România. (n.d.). Informații despre Asociația Secular-Umanistă din România. Retrieved August 1, 2024, from https://asur.ro/despre-noi/ (16.09.2024).

• BĂDULESCU, D., Ortodoxie și erezie, Editura Agaton, 2006.

• BEL, V. (coord.), Misiologie ortodoxă, București, Editura Basilica, 2021.

• BICHIR, F., “Scandalurile de la Ocna-Mureș și Mihalț au provocat proteste ale greco-catolicilor la Alba-Iulia”, Cotidianul, An XII, Nr. 93 (3257), (2002, April 20-21).

• BRICEAG, V., “SRI stă cu ochii pe secte, extremiști și teroriști”, Cotidianul, 11(225), (2001, September 25.

• BURA, R., “Greco-catolicii din Satu Mare au încetat protestele”, Ziua, Nr. 777, (1997, October 28).

• CERGAN, I., Conflictul între ortodocși și adventiști poate izbucni oricând”, Gazeta de Sud, 7(1805), (2001, February 7).

• CHIȘ, I.-D., “Problema restituirii lăcașurilor de cult ce au aparținut cultului greco-catolic”, Studia Universitatis Babes Bolyai – Iurisprudentia, 49 (1-2), 2004, pp.162-191. http://arhiva-studia.law.ubbcluj.ro/articol/147. (12.10.2024).

• CLOȘCA, C. M., Ortodoxia și noile mișcări religioase, Iași, Editura Lumen, 2009.

• “Comunicat”, Vestitorul Ortodoxiei, An II, Nr. 7-8, (1990, April).

• “Comunicate ale Sfântului Sinod”, Vestitorul Ortodoxiei, An II, Nr. 7-8, (1990, April).

• “Conflict între ortodocși și greco-catolici”, Agenda Zilei, 7(64), (2002, March 18).

• Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Raport de activitate 2023, p.8. Sursa: https://www.cncd.ro/wp-content/uploads/2024/04/Raport-de-activitate-CNCD-2023-RO.pdf (12.10.2024).

• CRÎȘMARU, R., “Conflict interconfesional la Braniște - Mehedinți. Primarul comunei Vînători este acuzat de complicitate la un scandal de proporții între ortodocși și adventiști”, Gazeta de Sud, 4(919), (1998, March 17).

• DASCĂLU, C. M., Teorii ale secularizării: Analogii între cazurile românesc și german (Doctoral dissertation, Universitatea din București), 2017.

• DAVID, P. I., Invazia sectelor (Vol. 1), București, Editura Crist-1, 1997.

• DUMITRAȘCU, I., Consiliul Consultativ al Cultelor din România susține referendumul pentru definirea căsătoriei ca uniune între un bărbat și o femeie. Basilica, (2018, October 2). https://basilica.ro/consiliul-consultativ-al-cultelor-din-romania-sustine-referendumul-pentru-definirea-casatoriei-ca-uniune-intre-un-barbat-si-o-femeie/ (12.10.2024).

• “Executarea silită de la Catedrala Episcopală din Cluj a generat un mare scandal între ortodocși și greco-catolici. Câteva sute de credincioși ai ambelor culte s-au bătut, ieri, în lăcașul bisericesc”, Agenda Zilei, 3(61), (1998, March 14).

• HIMCINSCHI, M., “Sectă”, In S. Buchiu & I. Tulcan (Eds.), Dicționar de teologie ortodoxă, București, Editura Basilica, 2019.

• HORVATH, G., & BAKÓ, R., “Religious icons in Romanian schools: Text and context”, Journal for the Study of Religions and Ideologies, 8(24), 2010, pp.189-206.

• IANNACCONE, L. R., “Religious markets and the economics of religion”, Social Compass, 39(1), 1992, pp. 123–131.

• IANNACCONE, L. R., & STARK, R., “A supply-side reinterpretation of the secularization of Europe”, Journal for the Scientific Study of Religion, 33(3), September 1994.

• CHIFU, I., “Religie şi conflict. Violenţa motivată religios”, Sfera Politicii, (10) 164, 2011, pp. 22-31.

• “În numele Crucii, cu pumnii!”, Sălajul, 5(336), (1994, July 22).

• “Întâlnire la Prefectură”, Graiul Sălajului, An II, Nr. 219, (1990, December 18).

• KERR, D. A., “Christian Understandings of Proselytism”, International Bulletin of Mission Research, 23(1), 1999.

• “Lucrările Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Sumarul ședinței de lucru din 19—23 ianuarie 1993”, Biserica Ortodoxă Română, 111(1-3), 1993.

• “Lucrările Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Ședința de lucru din 6 februarie 1995”, Biserica Ortodoxă Română, 113(1-6), 1995.

• MANDACHE, B. M., “Revenirea la credință este revenirea la viață. Interviu acordat de I.P.S. Mitropolit Daniel”, Cronica, 25(51-52), (1990, December 21).

• Memorandum către Statul român al credincioşilor greco-catolici din România şi din întreaga lume, 2002-09-09. Sursa: https://digiteka.ro/publikacio/altera/2002-viii-evfolyam/75791 (22.09.2024).

• MITRACHE, M., “Tensiuni între enoriașii ortodocși și greco-catolici din Valea Jiului”, Evenimentul Zilei, 15(4661), (2006, December 12).

• MUNTEANU, G., “Problema restituirii proprietăților confiscate Bisericii Catolice în timpul regimului comunist în jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului”, JurisClasor CEDO, August 2015(07), (2015, August). https://www.hotararicedo.ro/index.php/news/2015/08/problema-restituirii-proprietatilor-confiscate-bisericii-catolice-in-timpul-regimului-comunist-in-jurisprudenta-curtii europene-a-drepturilor-omului (10.11.2024)

• NEGRUȚI, S., “The evolution of the religious structure in Romania since 1859 to the present day”, Revista Română de Statistică, Supplement No. 6, 2014.

• NICULCEA, A., “Libertatea de conștiință și greco-catolicismul”, Vestitorul Ortodoxiei, An II, Nr. 13-14, (1990, July).

• OPFINGER, M., Religious market theory vs. secularization: The role of religious diversity revisited. (n.d.). http://hdl.handle.net/10419/73119.

• ORLICH, I., “Understanding latent religious conflict: The case of frictions between the Greek Catholic and Orthodox Churches in Romania”, East European Quarterly, 42(4), 2008, pp.405-417.

• “Ortodocșii și greco-catolicii își dispută același spațiu”, Rondul, 4(1008), (1996, August 14).

• OSCE. (n.d.). Hate crime reporting: Romania. https://hatecrime.osce.org/romania. (14.10.2024).

• PETRARU, G., Misiologie ortodoxă, Iași, Editura Panfilius, 2004.

• PETRARU, G., Teologie fundamentală și misionară. Ecumenism, Iași, Editura Performantica, 2006.

• PETROVICI, G., “Premieră. Protest față de politicieni și de Biserică. Vrem spitale, nu catedrale”, Evenimentul Zilei, 22(6992), (2013, December).

• Pew Research Center, Latest trends in religious restrictions and hostilities (pp. 40-47), (2015, February 26). https://www.pewresearch.org/wpcontent/uploads/sites/20/2015/02/Restrictions2015_fullReport.pdf (12.10.2024).

• PITULAC, T., & NĂSTUȚĂ, S., “Choosing to be Stigmatized: Rational calculus in religious conversion”, Journal for the Study of Religions and Ideologies, 6(16), 2007, pp.80-97.

• POP, I., & MUCICHESCU, C., “Sectele pot reprezenta un posibil attentat la siguranța națională a României”, Agenda Zilei, 4(145), (1999, June 22).

• POPA, E. V., “La Ruginoasa a început războiul între ortodocși și baptiști”, Renașterea Bănățeană, 9(2175), (1997, April 9).

• PUȘCAȘ, M., “Conflict religios la Cornereva”, Timpul, 9(104), (1998, May 6).

• “Revoltă antisistem. Românii, nemulțumiți doar cu demisiile lui Ponta și Piedone. Patriarhul Daniel, vizat și el de proteste”, Adevărul, (2015, November 4). https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/revolta-antisistem-

romanii-nemultumiti-doar-cu-1663973.html (22.09.2024).

• ROATIȘ, E., & Mani, L., “Războiul Crucii”, Ziua, 5(901), (1998, March 14).

• România. Înalta Curte de Casație și Justiție. (2015). Decizia nr. 1553/2015. Dosar nr. 4355/100/2009* Ședința publică din 10 iunie 2015. https://licodu.cois.it/?p=10400. (22.09.2024).

• ROTAR, M., “The use of history in debates on the presence of religious education in public schools in Romania (2015)”, Journal of Religious Education, 66(1), 2018, pp.1-12. doi:10.1007/s40839-018-0058-8.

• ROTARU, I-Gh., “Aspecte ale secularizării şi ale omului secularizat”, Studia Universitatis Babeş-Bolyai, Theologia Orthodoxa, (2006), L-LI, nr.1, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, pp. 251-266.

• “Să gândim creștinește”, Renașterea Bănățeană, Nr. 222, (1990, November 7).

• SCHIFIRNEȚ, C., “Orthodoxy, Church, State, and National Identity in he Context of Tendential Modernity”, Journal for the Study of Religions and Ideologies, 12(1), 2013, 173–208.

• Secretariatul Consiliului Consultativ al Cultelor din România. (2011, April 14). Constituirea Consiliului Consultativ al Cultelor din România. Ziarul Lumina. https://ziarullumina.ro/actualitate-religioasa/stiri/

constituirea-consiliului-consultativ-al-cultelor-din-romania-12348.html (22.09.2024).

• Secretariatul Consiliului Consultativ al Cultelor din România. (2015, February 28). Lumină pentru viață. Importanța orei de religie pentru educația copiilor și tinerilor. Basilica. https://basilica.ro/consiliul-consultativ-

al-cultelor-din-romania-reafirma-importanta-orei-de-religie-pentru-educatia-copiilor-si-tinerilor/ (16.09.2024).

• Secretariatul de Stat pentru Culte, Statul și cultele religioase, Bucuresti, Editura Litera, 2018.

• “Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Sumarul ședinței de lucru din 23—25 ianuarie 1992”, Biserica Ortodoxă Română, 110(1–3), 1992.

• STAN, L., & TURCESCU, L., “Religion and Politics in Romania: From Public Affairs to Church-State Models”, Journal of Global Initiatives, 6(1), 97–108, 2011.

• STĂNILOAE, D., “Unitatea spirituală a neamului nostru și libertatea”, Biserica Ortodoxă Română, 107(1-2), 1990.

• STOLZ, J., “Salvation goods and religious markets: Integrating rational choice and Weberian perspectives”, In J. STOLZ, Salvation goods and religious markets: Theory and applications, Peter Lang, 2008.

• “Ședințele extraordinare ale Sfântului Sinod”, Biserica Ortodoxă Română, An CVIII, Nr. 1-2, January-February 1990.

• TATEO, G., Under the Sign of the Cross: The People’s Salvation Cathedral and the Church-Building Industry in Postsocialist Romania (Vol. 18), Berghahn Books, 2020.

• TĂNASE, L. D., & DASCĂLU, C., “Perspectives on religious denominations and social crises in Romania”, Sociologie Românească, 22(1), 2024, pp.116-136.

• TEREMTUS, N., & VĂLUREANU, A., “Ortodocșii și greco-catolicii din Lăpuș se ceartă pentru grădinița din sat”, Ziua, 5(842), (1998, January 16).

• TUDOR, L., “Membrii cultelor religioase din ușă în ușă, pentru a racola noi adepți”, Cuvântul Libertății, 16(4588), (2004, November 18).

• TURCESCU, L., “Romania: Between freethought, atheism and religion”, In R. Cipriani (Ed.), Freethought and Atheism in Central and Eastern Europe, Routledge, 2020.

• TURCESCU, L., & STAN, L., “Religion, politics and sexuality in Romania”, Europe-Asia Studies, 57(2), 2005, pp.291-310. https://doi.org/10.1080/09668130500051924.

• “Vizita în România a Î.P.S. Ioan, arhiepiscopul Kareliei și al întregii Finlande”, Biserica Ortodoxă Română, 112(1–6), 1994.

• “Vizita oficială în România a Sanctității Sale Ilie al II-lea, Patriarhul Catolicos a Toată Georgia (26—30 septembrie 1996)”, Biserica Ortodoxă Română, 114(7-12),1996.

• “Vizita oficială, în România, a Prea Fericirii Sale Ignatie al IV-lea, Patriarh al Antiohiei și al întregului Orient”, Biserica Ortodoxă Română, 114(7–12), 1996.

• ZUBAȘCU, I., “Prohod în mijlocul casei”, Flacăra, 81(24), (1991, June 12-18).

Downloads

Published

2025-02-18

How to Cite

RELIGION AND VIOLENCE IN ROMANIA: THE IMPACT OF SECULARIZATION ON INTERRELIGIOUS CONFLICTS. (2025). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 12(3), 33-68. https://doi.org/10.5281/zenodo.14887453