EDUCAȚIA ȘI DREPTUL LA DEZVOLTARE ÎNTR-O LUME GLOBALIZATĂ

Authors

  • Prof. univ. dr. Florica Brașoveanu Universitatea Ovidius din Constanța, Romania

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14856051

Keywords:

Right to development, globalization, education for development, cultural diversity, equal opportunities, inclusion, sustainable development

Abstract

Education and the Right to Development in a Globalized World.
The study examines the central role of education in realizing the right to development in a globalized context, defined by cultural diversity, economic inequalities, and social challenges. Beginning with the recognition of the right to development as a fundamental human right, relevant international documents are analyzed, such as the Declaration on the Right to Development and the 2030 Agenda for Sustainable Development, which emphasize the need for equitable access to quality education. The analysis explores the impact of globalization on education, highlighting both the opportunities created by academic mobility and knowledge exchange, as well as the risks of exacerbating inequalities in access to educational resources. The importance of education in fostering global citizenship is also underscored, contributing to the development of skills necessary in an interconnected society, with a focus on inclusion and cultural diversity as fundamental dimensions of an equitable educational system. Finally, major challenges that hinder the realization of the right to development through education are examined, including economic disparities and barriers created by discrimination.

References

• ANECHITOAE, C., „Toleranța versus intoleranța”, în Jurnalul Libertății de Conștiință, 11(2) (2023), pp. 124-133.

• BANCA MONDIALĂ (2020). World Development Report: Learning to Realize Education’s Promise. Washington, D.C.: Banca Mondială. Disponibil la: [https://www.worldbank.org](https://www.worldbank.org)

• BRAȘOVEANU, F., & Anechitoae, C., „Considerații privind protecția internațională a drepturilor omului”, în Jurnalul Libertății de Conștiință, 9 (1) (2021), pp. 98-110.

• BRAȘOVEANU, F., „Consideratii privind protectia drepturilor omului la nivel european”, in Analele Universității Constantin Brâncuși” din Târgu Jiu. Serie Știinte Juridice, 3 (2015), p. 27.

• CĂZĂNEL, M., „The Structure, Characters and Effects of Legal Rights Potestative”, în Ovidius University Annals, Economic Sciences Series, 2 (2015), pp. 22-25.

• DUMITRIU, P., „Dreptul la dezvoltare în contextul globalizării economice”, în Drepturile omului, 1 (2006), pp. 3-14.

• MARIN, M., „Human rights between abuse and non-discrimination”, în Management Intercultural, 31 (2014), pp. 209-213.

• MARIN, M., „Protecția Juridică a Drepturilor Omului între Cutumă, Lege și Jurisprudență”, în Management Intercultural, 30 (2014), pp. 122-126.

• MITITELU, C., „The Children’s Rights. Regulations and Rules of International Law”, în Ecumeny and Law, 3 (2015), pp. 151-169.

• MITITELU, C., „The Human Rights and the Social Protection of Vulnerable Individuals”, in Journal of Danubius Studies and Research, II, 1 (2012), pp. 70-77.

• MITITELU, C., „The Ph.D. and the Professional Doctorate. An Assessment of Some of the Comments”, in Exploration, Education and Progress in the Third Millennium, Ed. ProUniversitaria, Bucureşti, 6 (2015), pp. 61-78.

• NAȚIUNILE UNITE (1986). Declarația Dreptului la Dezvoltare. Adunarea Generală a Națiunilor Unite, Rezoluția 41/128. Disponibil la: [https://www.un.org]

• NAȚIUNILE UNITE (2015). Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă. Adunarea Generală a Națiunilor Unite, Rezoluția 70/1. Disponibil la: [https://sdgs.un.org]

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Current Values of Education and Culture”, în Proceedings of the 23th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 87-92.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Valences of Education”, în Proceedings of the 23th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 190-196.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “The Transylvanian Diet: A Precedent to Human Rights and Religious Freedom - 400 Years Prior to the Universal Declaration of Human Rights”, în Shaping a World of Freedoms: 75 Years of Legacy and Impact of the Universal Declaration of Human Rights, Nelu Burcea and Liberato C. Bautista (eds.), New York, United Nations Plaza, UNEQUAL World Research Center, 2023, pp. 205-221.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Globalization and its effect on religion”, în Jurnalul Libertății de Conștiință ( Journal for Freedom of Conscience), Mihnea Costoiu, Liviu-Bogdan Ciucă, Nelu Burcea (eds.), Les Arcs, France, Iarsic, vol.1, nr. 1, 2014, pp.532-541.

• TOPOR, R., „Considerations for conflict. Diplomatic mediation”, în Ars Aequi, 6 (1) (2016), pp. 133-137.

• ZLĂTESCU, I., „Dreptul la dezvoltare durabilă (I)”, în Drepturile omului, 2 (2012), pp. 7-10.

• ZLĂTESCU, I., „Noi obiective pentru dezvoltarea durabilă”, în Drepturile omului, 2 (2015), pp. 7-14.

Downloads

Published

2025-02-17

How to Cite

EDUCAȚIA ȘI DREPTUL LA DEZVOLTARE ÎNTR-O LUME GLOBALIZATĂ. (2025). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 12(2), 346-358. https://doi.org/10.5281/zenodo.14856051

Most read articles by the same author(s)