DEMOCRATIC SOCIETY AND THE RIGHT TO CAREERS OPEN BY SELF-KNOWLEDGE AND A POSITIVE SELF-IMAGE

Authors

  • Delia-Mariana Ardelean, Assoc. Prof. PhD “Vasile Goldis” Western University, Arad, Romania
  • Liana Rozalia Rotaru, Psih. The County Center of Resources and Educational Assistance, Romania

Keywords:

democratic society, self-knowledge, self-image, self-consistency, work, profession, career

Abstract

Anyone who wants a successful career should be directly involved in building it. This implies each individual´s initiative in choosing, orienting and developing their career. The beginning of the new millennium has drifted the world, many prevalent trends being manifested in contradicting ways: abundance versus poverty, better health and  healthcare versus incurable diseases, gain and access to technology versus technological gap, as not anyone is able to use this technology, control over nature, given the knowledge on its elements, forces and species versus environmental degradation due to human intervention, with profound, unintentional, but potentially life-threatening effects;  better living conditions versus persistent differences between people, education versus lack of access to education. Education is a human right and it plays an essential role in choosing one´s career and this choice is and should be personal and free.

References

• Ardelean, D. M., Adolescenţa, dincolo de mituri, Editura Universităţii de Nord, Baia Mare, 2009.

• Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Daryl, J. B., Introducere în psihologie, Editura tehnică, Bucureşti, 2005.

• Băban, A., (coord.), Consilierea educațională. Ghid metodologic pentru orele de dirigenție și consiliere, Editura Asociația de Științe Cognitive din România, Cluj-Napoca, 2008.

• Goleman, D., Inteligenţa emoţională, Editura Curtea Veche, Bucureşti, 2007.

• Hayes, N., Orrel, S., Introducere în psihologie, Editura ALL, Iași, 2007.

• Johns, G., Comportamentul organizaţional, Editura Economică, Bucureşti, 1998.

• Lecky, P., Self-consistency. A theory of persoanlity, Island Press, New York, 1945.

• Maslow, A., H., Motivation and personality, Harper and Brothers, New York, 1954.

• Mayer, J., Salovey, P., “The intelligence and emotional intelligence”, Intelligence, 1993, 17.

• Miclea, M., Lemeni, G., Ghid de educație pentru carieră, Editura Asociația de Științe Cognitive din România, Cluj-Napoca, 2010.

• Opre, A., Inconștientul cognitiv, percepție subliminală și memorie implicită; aplicații în psihoterapie și publicitate, Editura Asociația de Științe Cognitive din România, Cluj-Napoca, 2002.

• Rocco, M., Creativitate și inteligență emoțională, Editura Polirom, Iași, 2007.

• Rogers, Carl R., “Significant aspects of client-centered therapy”, în Amer. Psychologist, 1946.

• Rotaru, Ioan-Gheorghe, “Consilierea educaţională - de la teorie la practică”, în Buletin Științific, seria A, Fascicula Filologie, nr.XXIII, 2014, Editura Universității de Nord, Baia Mare, 2014.

• Rotaru, Ioan-Gheorghe, “Educaţia - prin prisma ideilor pragmatice”, în Simpozionul internaţional: Probleme actuale ale învăţământului în context european. Constatări şi perspective, organizat de Inspectoratul Şcolar al Judeţului Maramureş, CD, 2010.

• Super, D., E., “A life span, life space approach to career development”, Journal of Vocational Behavior, 13, 1978.

• Zlate M., Tratat de psihologie organizaţional – managerială, vol. I, Editura Polirom, Iaşi, 2004.

• Zlate, M., Leadership si management, Editura Polirom, Iași, 2004.

• Zlate, M., Tratat de psihologie organizaţională – managerială, vol. I, Editura Polirom, Iaşi, 2004.

Downloads

Published

2023-06-14

How to Cite

DEMOCRATIC SOCIETY AND THE RIGHT TO CAREERS OPEN BY SELF-KNOWLEDGE AND A POSITIVE SELF-IMAGE. (2023). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 6(2), 420-431. https://jurnal.constiintasilibertate.ro/index.php/freedom/article/view/647