VALORILE EDUCAȚIEI RELIGIOASE ACTUALE ÎN CONTEXTUL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI UNIVERSITAR ROMÂNESC ACTUAL
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14856503Keywords:
Education, Theology, university, dialogue, performance, cooperation, ecumenismAbstract
The values of current religious education in the context of current Romanian university education.
Whether current university theology is in a deep state of crisis or not, surely this issue requires many engagements and challenges, dialogues and a multitude of issues to be discussed. What is certain, instead, is the sad realization that nowadays culture is splitting into a purely scientific dimension and a purely humanistic dimension, each side derogating from its own competence almost exclusively. The presence of theology in the university spectrum, after 1989, proves that
education itself needs a spiritual framework, and religion needs a permanent education without which it can easily slide down the slope of extremism and fundamentalism. The university setting offers the chance for dialogue, collaboration and cooperation between different Christian denominations, at the national level, and, if not, it can also offer an interreligious dialogue at the international level.
References
• ANSOFF, Igor H., „The Changing Shape of the Strategic Problem”, în Journal of General Management, June 1, 1977.
• Anuariul Universității din București, 1929-1930, Cronica Universității. Discursul d-lui Rector N. Iorga la deschiderea Universității în București, Tipografia „Bucovina” I. E. Torouţiu, 1931.
• BERTEA, Claus Ciprian; GHIGIU, Matei, Impactul utilizării tehnologiei informații în procesul educațional superior, inclusiv e-learning, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, București, 2015.
• BUCINSCHI, Cătălin; Mateescu, Radu, Benchmarking. Concept, instrumente, aplicații practice, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, București, 2015.
• DĂNĂLACHE, Florin; Anca Alexandra PURCĂREA, Elena FLEACĂ, Managementul resurselor umane. Manualul programului de formare/perfecționare, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, București, 2015.
• FOERSTER, Fr. W., Religia și formarea caracterului, trad. I. Negoiță și N. Donos, Sibiu, 1933;
• IONESCU, Șerban, Mișcarea social-creștină în Biserica Ortodoxă Română, București, Monitorul Oficial și Imprimeriile Statului/Imprimeria Centrală, 1934.
• ISPIR, Vasile, „Despre Facultatea de Teologie”, în Misiunea creștină, (MC), anul I, nr. 7-8-9, august - septembrie - octombrie 1939.
• KELLY, Anthony, Benchmarking for school improvement, London, UK. Routledge Falmer, 2001, 170 pp.
• Legea Educației Naționale, nr. 1/2011, articolul 2, aliniatul (3).
• METODOLOGIA de alocare a fondurilor bugetare pentru finanțarea de bază și finanțarea suplimentară, a instituțiilor de învățământ superior de stat din România, pentru anul 2021, conform http://www.cnfis.ro/wp-content/uploads/2021/01/PropCNFIS-MetodologieFB-FS-2021.pdf , accesat în 7. 10. 2021.
• MILITARU, Gheorghe; IOSUB, Laura, Managementul financiar, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, București, 2015.
• PAPUC, Ionel; Doru Pamfil; Ioan Rotar; Roxana Vidican; Nicodim Iosif Fiț, Dezvoltarea programelor de studii universitare și metodele innovative de predare/învățare în scopul creșterii relevanței calificărilor la nivelul învățământului
superior, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, București, 2015.
• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Valences of Education”, în Proceedings of the 23th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 190-196.
• PURCĂREA, Anca Alexandra, Dan Dumitriu, Cristina Petronela Simion, Merketing strategic și educațional, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, București, 2015.
• ZORLEȚAN, T., BURDUȘ, E., CĂPRĂRESCU, G., Managementul organizației, București, Editura Economică, 1998.