EVOLUȚIA POLITICILOR EDUCAȚIONALE ÎN ROMÂNIA COMUNISTĂ ȘI CONSECINȚELE LOR DIN PERSPECTIVA LIBERTĂȚII ȘI A DREPTURILOR OMULUI

Authors

  • C.Ș. I dr. Veronica Turcuș Institutul de Istorie „George Barițiu” din Cluj-Napoca, Romania

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10680035

Keywords:

Educational policies, sovietization, Communist Romania, Ceaușescu’s dictatorial regim

Abstract

The Evolution of Educational Policies in Communist Romania and their Consequences from the Perspective of Freedom and Human Rights.
The establishment and consolidation of the „people’s democracy” regime  determined, after 1948, the radical change of the educational paradigm in a  Romania that gravitated to Moscow’s sphere of influence. The imposition at  the level of education of the Soviet pattern, foreign to the traditions of  Romanian education (previously structured, for decades, according to broadly  European models), induced deep damage to educational customs,  deep interference in university autonomy or violation of freedom of  conscience and human rights (in the conditions of the limitation, and in some  cases of the suppression of religious education, the purges of the teaching  staff and the numerous convictions, to which were submitted both teachers  and students who had no other fault than that they were opposed to forced  ideologization or that they came from families with „unhealthy” origins). To  these was added the obvious introduction of multiple discriminations (short- circuiting the natural path of secondary education for proletarian elements,  with „healthy” origin; the establishment of a system of schools and special  courses with a shorter duration than that provided for in the education law  entered into force in 1948, in order to obtain a coherent base of elements  relatively prepared but favorable to the new regime; the changes of the posts  in the educational system at the pleasure of the regime, the mass layoffs in  order to discretionary re-employ only the elements selected by the new  regime, while the others were reserved a unadapted workplace and inferior  to the training received; the favoring, in the higher education admission  competitions, of the scholarship holders of the popular councils and of the  enterprises, who benefited from 80% of the available places, for the rest of  the candidates, only 20% of the places planned for admission being  allocated), so that not only the right to freedom of thought, conscience and  religion or the right to freedom of opinion and expression were repeatedly  violated, but also the right to equal protection against any discrimination, the  right to free choice of work or the right not to be detained or arbitrarily  arrested. The present study follows the evolution of educational policies in  direct connection with the main norms that regulated the development of  education in communism (the laws of 1948, 1968 and 1978), scoring for each  moment the level of political interference and the degree of violation of  democratic principles.  

References

• 160 de ani de istorie petrolieră în România, 50 de ani de învățământ superior la Ploiești. 1967-2017, coord. Mihail Minescu, Diana Luciana Cursaru, Mihai Adrian Albulescu, Ionela Neagu, Ploiești, Ed. Universității de Petrol-Gaze din Ploiești, 2017.

• 1944-2014. Universitatea de Vest din Timișoara, 70 de ani de excelență în educație, coord. Otilia Hedeșan, ed. Oana Doboși, Alina Radu, Timișoara, Ed. Universității de Vest, 2014.

• BERINDE, Vasile; Coroian, I.; Pop, Maria S., 55 de ani de învățământ superior matematic în Baia Mare, Baia Mare, Cub Press 22, 2016.

• DOBOȘ, Dănuț, Reforma învățământului. Decretul 175/1948, „Arhivele Totalitarismului. Totalitarianism Archives”, a. III, 1995, nr. 3.

• Documente privind reglementările referitoare la admiterea în învățământul superior din România (1948-1968), coord. Bogdan Murgescu, Marius Cazan, București, Ed. Universității din București, 2013.

• MANOLEA, Gheorghe, 65 de ani de învățământ superior electrotehnic la Craiova. 1951-1966, vol. I, Craiova, Ed. Alma, 2016.

• MORARU, Alexandru, Învățământul teologic universitar ortodox român din Cluj-Napoca: schiță istorică [90 de ani de la întemeierea Universității Românești din Cluj, 1919-2009], Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2009.

• MUNTEANU, Ioan; Munteanu, Rodica, Universitatea de Vest din Timișoara, Timișoara, Ed. Universității de Vest, 2004.

• PETRESCU, Iordan; Anghelache, Constantin; Gogu, Emilia; Anghel, Mădălina Gabriela, Geneza și evoluția învățământului superior din România în date statistice, București, Ed. Economică, 2018.

• PUȘCAȘ, Vasile; Turcuș, Veronica; Turcuș, Șerban, Leadership academic clujean (1919-2019), prefață de Marius Bojiță, studiu introductiv și notă asupra ediției de Vasile Pușcaș, Cluj-Napoca, Ed. Școala Ardeleană, 2019.

• RĂDULESCU, Dan Constantin, Învățământul românesc 1948-1989 – între derivă și recuperare instituțional-funcțională, „Calitatea vieții”, XVII, 2006, nr. 3-4.

• România 1945-1989. Enciclopedia regimului comunist. Instituții de partid, de stat, obștești și cooperatiste, coord. Dan Cătănuș, București, Ed. Institutului Național pentru Studiul Totalitarismului, 2012.

• Universitatea din Craiova. Monografie. 1947-2007, coord. Ion Vladimirescu, Dumitru Otovescu, Craiova, Ed. Universitaria-Ed. Beladi, 2007.

• VASILE, Cristian, Towards a New Law on Education: Some Reflections Regarding the Communist Educational Policies unde the Ceaușescu Regime, „Revista istorică”, tom XXV, 2014, nr. 5–6.

Downloads

Published

2024-04-05

How to Cite

EVOLUȚIA POLITICILOR EDUCAȚIONALE ÎN ROMÂNIA COMUNISTĂ ȘI CONSECINȚELE LOR DIN PERSPECTIVA LIBERTĂȚII ȘI A DREPTURILOR OMULUI. (2024). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 11(3), 454-492. https://doi.org/10.5281/zenodo.10680035