IMPORTANȚA EDUCAȚIEI RELIGIOASE ÎN CONTEXTUL CRIZELOR MONDIALE

Authors

  • Drd. Beniamin Liviu Roș Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, România

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10557887

Keywords:

education, religious, family, people, crises

Abstract

The importance of religious education in the context of global crises.
This article presents the importance of religious education, the roles of the family and the school which are fundamental tools for reducing world crises. Religious education is a means by which people with integrity are formed, who are open to tolerance and mutual respect, being concerned with the continuous improvement of their relations with  the divinity and with fellow human beings. These are some of the goals religious education is looking to achieve. 

References

• ARMET, Stephen, ,,Religious socialization and identity formation of adolescents in high tension religions”, în Review of Religious Research, 50(3), University of Notre Dame, 2009,pp. 277-297.

• BENNETT, Milton James, ,,Towards Ethnorelativism: A Developmental Model of Intercultural Sensitivity”, în Education for the Intercultural Experience R.M. Paige, Yarmouth, Maine, Intercultural Press, 1993.

• BOCOȘ Mușata, Andronache Daniel, Peculea Lorena, ,,Orientări educaționale actuale asupra curriculumului centrat pe competențe”, în Perspective pentru cercetarea în educație, București, Editura Universitară, 2015.

• BOYATZIS, Chris, ,, Religious and spiritual development”, în Review of Religious Research, 44 (3), New York University Press, 2003, pp. 213-219.

• CASTELLI, Mike, ,,Faith Dialogue as a Pedagogy for a Post Secular Religious Education”, în Journal of Beliefs & Values, 33 (2), Londra, Roehampton University, 2012,pp. 207-216.

• CUCIUREANU, Monica, Velea, Simona, ,,Educaţia moral-religioasă în sistemul de educaţie din România”, în Institutul de Științe ale Educației Laboratorul Teoria Educației, București, 2008, pp. 91-120.

• CUCOŞ, Constantin, ,,Educaţia religioasă”, în Repere teoretice şi metodice, Iași, Editura Polirom, 1999.

• CUCOŞ, Constantin, Labăr V. Adrian, ,,Consecințe ale educației religioase asupra formării conduit.lor tinerilor”, în Perspectiva beneficiarilor, Nr. 1, Vol. I. București, Editura Basiliana, 2008, pp. 65-102.

• DANSO, Henry, Hunsberger, Bruce, & Pratt, Michael, ,,The Role of parental religious Fundamentalism and Right-Wing Authoritarianism in Child-Rearing Goals and Practices”, în Journal for the Scientific Study of Religion, 36 (4) Colecția Arts & Sciences VII, Jstor,1997.

• DOLLAHITE, David, ,,Fathering for Eternity: Generative Spirituality in Latter-Day Saint Fathers of Children with Special Meeds”, în Review of Religious Research, 44 (3), Bringham Young University, 2003, pp. 237-251.

• DUDLEY, Roger. & Wisbey, Randall, ,,The Relationship of Parenting Styles to Commitment to the Church Among Young Adults”, în Religious Education, Oxford University Press, 2000.

• ELLISON, Cristopher. & Sherkat, Darren, ,,Obedience and Autonomy: Religion and Parental Values Reconsidered”, în Journal for the Scientific Study of Religion, 32 (4), pp.313-329, Quarterly, 1993.

• HORGA, Irina. ,,Dimensiuni curriculare ale educaţiei religioase. Aspecte specifice în sistemul de învăţământ românesc”, în Teză de doctorat, Bucureşti, 2007.

• ICĂ, Ioan, Junior. Marani, Germano, ,, Gândirea socială a Bisericii”, în Fundamente-documente-analiză-perspective, Sibiu, Editura Deisis, 2002.

• IVASIUC, Ana, ,,Educația interculturală: de la teorie la practică; implementarea educației interculturale în școli multietnice din România”, în Raport de cercetare al Agenției de Dezvoltare Comunitară „Împreună”, București, 2010.

• JABEEN, Farah and Anis-ul-Haque, Muhammad Naveed Riaz, ,,Parenting Styles as Predictors of Emotion Regulation Among Adolescents”, în Journal of Psychological Research, Vol. 28, Nr. 1, Pakistan, 2013, pp. 85-105.

• LAZĂR, Ludmila, ,,Fenomenul migraționist contemporan: probleme și provocări etice”, în Filosofia în contextul științei contemporane. Asem, Chișinău, 2010.

• MOCANU, Bogdan-Andrei, ,,Influenţe educative și suport parental în educația religioasă a copilului”, în Teza doctorat, Iași, 2019.

• MYERS, Scoot. ,,An Interactive Model of Religious Inheritance: The Importance of Family Context,” în American Sociological Review, 61(5), Pennsylvania State University,1996, pp. 858-866.

• OKAGAKI, Lynn & Bevis, Claudia, ,,Transmission of Religious Values: Relations Between Parents’ and Faughters’ Beliefs”, în Journal of Genetic Psychology, 160 (3), Purdue,1999, pp. 303-318.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Current Values of Education and Culture”, în Proceedings of the 24th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 87-92.

• ROTARU, Ioan-Gheorghe, “Valences of Education”, în Proceedings of the 24th International RAIS Conference on Social Sciences and Humanities, August 15-16, 2021, Princeton, NJ, United States of America, pp. 190-196.

• STAN, Liliana. ,,Dezvoltarea copilului şi educaţia timpurie”, Iași, Editura Polirom, 2016, pp.144-155.

• VIANU, Tudor. ,,Filosofia culturii”, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1945.

• WILCOX, Bratford. ,,Religion, Convention, and Parental Involvement”, în Journal of Marriage & Family, 64 (3),Virginia, 2002, pp. 780-792

Downloads

Published

2024-01-29

How to Cite

IMPORTANȚA EDUCAȚIEI RELIGIOASE ÎN CONTEXTUL CRIZELOR MONDIALE. (2024). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 11(2), 799-809. https://doi.org/10.5281/zenodo.10557887