CONTINENTUL DIGITAL ȘI TRANSFORMĂRILE PROCESULUI TRADIȚIONAL DE ÎNVĂȚARE. ASPECTE PSIHOLOGICE, SOCIO-CULTURALE ȘI MISIONARE

Authors

  • Arhid. Lect. univ. dr. Răzvan Brudiu Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, România
  • Std. Cosmin Joițoiu Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, România

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10557354

Keywords:

Internet, Redefining generations, Community, Communication patterns, Youth, European Citizens

Abstract

The Digital Continent and Transformations in the Traditional Learning Process. Psychological, Social, Cultural and Missionary Aspects
Since in the last decades, especially after the year 2000, we witnessed an explosion of the digital phenomenon in Romania, the statistics on the use of modern communication and information media tend to show an obvious oversaturation. As Christian paradigms center on the idea of the community of faith and communion of believers, the subject  becomes topical for the Church. Thus, we decided to take a step forward towards studying the challenges that modern Christians face, especially in the context of the new digital communication technologies. We tried to argue our material using sociological and scientific research related to both our country profile and the European and global route we are following. Analyzing the situation from this perspective, we find that the upheavals of the last decades, as they result from the development of science, have an immediate impact on behavioral patterns, both at the level of the person and the community, but also on the cultural patterns. We have the belief that the responsibility  of the Church is to leave a legacy that consists of believers with lives deeply anchored in the Christian Tradition for centuries, but who are also in need of adapting to an era that is in a more than obvious continuous change.

References

• Biblia sau Sfânta Scriptură, București, Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, 2008.

• *** Banca Mondială, Mobile cellular subscriptions in Romania, disponibil la https://data.worldbank.org/indicator/IT.CEL.SETS?end=2021&locations=RO&name_desc=true&start=1993 (accesat la data de 20.02.2023).

• *** Institutul Național de Statistică, Accesul populației la tehnologia informațiilor și comunicațiilor în anul 2021, București, Editura Institutului Național de Statistică, 2021.

• APOSTOLACHE, Roxana, Competența pedagogică digitală, Iași, Editura Polirom, 2022.

• ASKVIK, Eva Ose / Van der Weel, F. R. (Ruud) / Van der Meer, Audrey L. H., „The Importance of Cursive Handwriting Over Typewriting for Learning in the Classroom: A High-Density EEG Study of 12-Year-Old Children and Young Adults”, în Frontiers in Psychology, 11/2020.

• BACONSCHI, Teodor, Facebook. Fabrica de narcisism, București, Editura Humanitas, 2015.

• BĂBUȘ, Emanoil, Icoane și emoticoane. Dictatura vizibilității, București, Editura Sophia, 2022.

• CASTELLS, Manuel, The Internet Galaxy. Reflections of the Internet, Business and Society, New York, Oxford University Press Inc., 2001.

• CAZABAN, Bogdan-Tătaru, „Ce fel de educație în epoca ecranelor?”, în Horeb, 2/2020, pp. 59-64.

• Comisia Europeană, Digital Economy and Society Index (DESI), European Commission, 2022.

• DOBREAN, Anca / Păsărelu, Costina, „Impactul tehnologiei asupra dezvoltării”, în Sinteza, 21/2015, pp. 62-63.

• GOLEMAN, Daniel, Inteligența socială. Noua știință a relațiilor umane, trad. Ileana Achim, București, Editura Curtea Veche, 2018.

• KONRATH, Sara / H. O’brien, Edward / Hsing, Courtney, „Changes in Dispositional Empathy in American College Students over Time: A Meta-Analysis”, în Personality and Social Psychology Review 15, 2/2011, pp. 180-198.

• LARCHET, Jean-Claude, Captivi în internet, trad. Marinela Bojin, București, Editura Sophia, 2016.

• LIVINGSTONE, Sonia et alii, „Executive summary”, în Growing up in a connected world. Understanding Children’s Risks and Opportunities in a Digital Age, Editor: Daniel Kardefelt-Winther, Florence, Unicef Office of Research-Innocenti, 2019.

• MANTZARIDIS, Giorgios I., Tradiție și înnoire, trad. Florin Toader Tomoioagă, Iași, Editura Doxologia, 2017.

• MCLUHAN, Marshall, Galaxia Gutenberg. Omul și era tiparului, trad. L. Năvodaru / P. Năvodaru, București, Editura Politică, 1975.

• MUELLER, Pam / M. Openheimer, Daniel, „The Pen Is Mightier than the Keyboard”, în Psychological Science 25, 6/2014.

• NIELSEN, Jakob, F-Shaped Pattern For Reading Web Content (original study), https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content-discovered/ (accesat la data de 23.02.2023).

• NIELSEN, Jakob, How Little Do Users Read?, disponibil la https://www.nngroup.com/articles/how-little-do-users-read/ (accesat la data de 22.02.2023).

• NOJE, Gabriel, „Social networks: spre o nouă cultură a valorilor morale. Scurte considerații teologice”, în Vasile Stanciu, Cristian Sonea (eds.), Educație și mărturisire. Formarea creștină a tinerilor în spiritul viu al tradiției, vol. 2, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2017, pp.

-270.

• Organizația Salvați Copiii România, Studiu privind utilizarea internetului de către copii, București, 2022, este disponibil la https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/41/415afdb8-ff1b-4c04-8c62-27f6f9ba3dcf.pdf (accesat la data de 22.09.2023).

• PALFREY, John / Gasser, Urs, Born Digital. Understanding the first generation of digital natives, New York, Basic Books, 2008.

• SPITZER, Manfred, Demența digitală. Cum ne tulbură mintea noile tehnologii, trad. Dana Verescu, București, Editura Humanitas, 2020.

• STANCA, Dragoș „Planeta, un campus puțin mai mare”, în Sinteza, 21/2015, pp. 34-37.

• THEBEN, Alexandra et alii, „Digital skills and competence needs of young people”, în Study on the impact of the internet and social media on youth participation and youth work. Final report, Editor: Francisco Lupiañez Villanueva Brussels, European Commission, Directorate-General for Education,

Youth, Sport and Culture, 2018.

• TRIF, Ignatie, „Ecosistemul online și familia. Centralitate și marginalitate”, în Horeb, 2/2020, pp. 11-21.

• TURKLE, Sherry, Redescoperirea conversației. Puterea dialogului în epoca digitală, trad. Teodora Maftei, București, Editura Humanitas, 2023.

• VELICU Anca, Balea Bianca, Barbovschi Monica, Acces, utilizări, riscuri și oportunități ale internetului pentru copiii din România. Rezultatele EU Kids Online 2018, EU Kids Online și DigiLiv-REI - Vieți digitale. Cercetare, Educare, Intervenție, 2019.

• VIDICAN-Manci, Liviu, Propovăduirea Evangheliei în era digitală, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2020.

• WORTHEN, Ben, „The Perils of Texting While Parenting”, în Wall Street Journal, 29 septembrie 2012.

• YASHA, Levine, Surveillance Valley. The Secret Military History of the internet, New York, Public Affairs, 2018.

Downloads

Published

2024-01-25

How to Cite

CONTINENTUL DIGITAL ȘI TRANSFORMĂRILE PROCESULUI TRADIȚIONAL DE ÎNVĂȚARE. ASPECTE PSIHOLOGICE, SOCIO-CULTURALE ȘI MISIONARE. (2024). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 11(2), 134-167. https://doi.org/10.5281/zenodo.10557354