LIBERTATEA COPIILOR REFUGIAȚI ÎN SITUAȚII DE CRIZĂ

Authors

  • Lect. univ.dr. Victoria Stratan Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, Republica Moldova

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10419983

Keywords:

children, crisis, education, freedom, Republic of Moldova, security, Ukrainian refugee, values

Abstract

Freedom of Refugee Children in Crisis Situations
This article addresses the issue of freedom of refugee children in crisis situations, by focusing on the case of the Ukrainian refugees currently settled in the Republic of Moldova. It engages the notional aspects as well as the normative framework regarding freedom, the forms of freedom, and the dimensions of freedom from the perspective of  eason, struggle, creation, love, and humanity. The forms of freedom are schematized in the context of how children’s rights to freedom and security are addressed in crisis situations, in light of an ongoing project aimed to reduce the educational difficulties faced by Ukrainian refugee children in the Republic of Moldova. The methodogical approach  is aimed at elucidating the documents that establish the legal dimension regarding the status of refugee children, their access to education, digital resources, social and intercultural activities. 

References

• ALBU, G., Introducere într-o pedagogie a libertății: despre libertatea copilului și autoritatea adultului, Iași, Editura Polirom, 1998.

• ALBU, G., Repere pentru o concepție umanistă asupra educației, Pitești, Editura Paralela 45, 2005.

• ALBULESCU, I., Morală și educație, București, Editura Eikon, 2008.

• CUCOȘ, C., Pedagogie, (ed. a doua, revizuită și îmbogățită), Iași, Editura Polirom, 2002.

• GHIAȚĂU, R., Etica profesiei didactice, Iași, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza”, 2013.

• POPA, V., POPETI, C., ADAMESCU, I., Drepturile omului (concept, legislație, practica statelor), Timișoara, Editura Presa Universitară Română, 1994.

• ROȘCA, A., “Libertatea, socializarea și securitatea individului: corelații, dimensiuni și limite”, Partea a II, în Revista de Filosofie, Sociologie și Ştiințe Politice, 2006, nr. 3(142), pp. 5-14. ISSN 1957-2294.

• RUNCAN, M., Introducere în etica și legislația presei, București, Editura ALL, 1998.

• SARTRE, J.-P., L’ Etre et le Néant, Paris, Editions Gallimard, 1943.

Webografie:

• Constituția Republicii Moldova. https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=111918&lang=ro

• Convenția privind Drepturile Copilului. https://www.unicef.org/moldova/media/1401/file/Conventia-cu-privire-la-drepturile-copilului.pdf

• Legea privind Drepturile Copilului. https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=94939&lang=ro

https://dexonline.ro/

Downloads

Published

2024-01-08

How to Cite

LIBERTATEA COPIILOR REFUGIAȚI ÎN SITUAȚII DE CRIZĂ. (2024). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 11(1), 807-817. https://doi.org/10.5281/zenodo.10419983