O PERSPECTIVĂ BIBLICĂ ASUPRA EDUCAȚIEI IUDEO-CREȘTINE
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10419898Keywords:
God, humanity, education, human rights, creation, sin, crisis, Jewish, ChristianAbstract
A Biblical Perspective on Jewish-Christian Education.
Human freedom and rights, in the context of education, are very important any time and in any place on earth, especially in the middle of social troubles or global crisis. Analyzing education from a Judeo-Christian point of view, requires clarification on what God, man and education are. According to this view, God has created man in his imagine as a perfect being with free will. The free will allowed humans to choose between good and evil. After sinning by choosing evil, human capacity of thinking, learning, relating and behaving were affected negatively. As a consequence, education was a „must” for the human being and had to be implemented by God at the beginning and then, by the people of God, instructed previously by him. A good approach to understand education is the Jewish and Christian education sistem implemented by God, and used by his people up to these days, with necessary improvement în any stage of their lives.
References
• Biblia, traducere Dumitru Cornilescu, 1924.
• BROWN, F., S. Driver, C. Briggs. The Brown-Driver-Briggs Hebrew and English Lexicon, Massachusetts, Hendrickson Publisher, Inc, 2003.
• BRUMMELEN, Harro Van, Cu Dumnezeu în Clasa, Ontario, Welch Publishing Company Inc., Canada, 1996.
• CAIRNS, Earle E., Creștinismul de-a Lungul Secolelor. O istorie a Bisericii Creștine, Oradea, Editura Cartea Creștină, 1997.
• CERNEA, Emil, Molcuț Emil, Istoria Statului și dreptului Românesc, Ed. rev. și adăug., București, Editura Universul Juridic, 2013.
• Constituția României; Declarația universal a drepturilor Omului; Convenția europeană a drepturilor Omului, București, Meteor Press, 2019.
• DANKER, Frederick William, A Greek-English Lexicon of the New Testament and Early Christian Literature, Chicago, The University of Chicago Press, 2000.
• DOUGLAS, J. D., Merrill C. Tenney, The New International Dictionary of the Bible, Grand Rapids, Zondervan, 1999.
• FERGUSON, S. B. „Image of God”, în New Dictionary of Theology, Leicester, Inter-Varsity Press, 1998.
• GANGEL, Kenneth O., Warren S. Benson, Educația Creștină Istoria și Filozofia ei, Oradea, Editura Cartea Creștină, 1994.
• KEENER, Kraig S., Comentariu cultural-istoric al Noului Testament, Oradea, Editura Casa Cărții, 2018.
• KIENEL, Paul A., Filosofia educației școlare creștine, Colorado, ACSI, 1997.
• KITTEL, Gerhard, Theological Dictionary of the New Testament, vol. 1, Michigan, Eerdmans, 1999.
• MARROU, Henri-Irenee, Istoria educației în antichitate, București, Editura Meridiane, 1964.
• PHILLIPS, John, Comentariu asupra Genezei, București, Editura Stephanus, 1997.
• ȘTIR, Sabin. Fundamentul moral și religios al dreptului, Cluj-Napoca, Editura Risoprint, 2014.
• SUIAN, Pavel, Drepturile Omului, Cluj-Napoca, Editura Risoprint, 2007.
• TENNEY, Merrill C., Privire de ansamblu asupra Noului Testament, Cluj-Napoca, Editura Fundației E. B. E., 2014.
• TOMESCU, Mădălina, Drepturile Omului. Tendințe și orientări contemporane, Ediția a IV-a, rev. și adăug., București, Editura Pro Universitaria, 2019.
• WIGODER, Geoffrey, Enciclopedia Iudaismului, Ediția a 2-a, București, Editura Hasefer, 2016.