EDUCAȚIA UNIVERSITARĂ INCLUZIVĂ ÎN COMUNITĂȚILE ACADEMICE VOCAȚIONALE CU REFERIRE SPECIFICĂ LA INSTITUTUL TEOLOGIC BAPTIST DIN BUCUREȘTI
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10419749Keywords:
human dignity, inclusive education, digital education, Baptist Theological Institute, vocational universities, counsellingAbstract
Inclusive University Education in Vocational Academic Communities With Particular Reference to the Baptist Theological Institute in Bucharest.
The contemporary academic arena is making more and more space for disabled persons, as we aim to develop a society based on equity and solidarity. However, is it possible for the vocational academic communities to adopt an inclusive approach? Or should we better say that vocational training is out of reach for disabled people? Our answer, as we shall argue in this paper, is that vocational universities can be inclusive, and they are suitable for all persons. We make a particular reference to the Baptist Theological Institute in Bucharest, to emphasize how different measures such as accessibility of various campus facilities as well as accessibility of academic content can open vocational training for disabled students. Digital education and proper educational and psychological counselling are great tools towards reaching this goal.
References
• BĂBAN, Adriana (coord.), Consiliere educațională-Ghid metodologic pentru orele de dirigenție și consiliere, Editura Asociatia de Stiinte Cognitive din Romania ASCR, Cluj-Napoca, 2009.
• BULMAGA, Olga și BAGRIN, Carolina, Ghid privind accesibilizarea informației, în https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/migration/md/Ghidul-pentru-autoritati_1.pdf, p. 13, accesat pe 21.04.2023.
• DANCĂ, Wilhelm, Fascinația binelui. Creștinism si postmodernitate, Editura Sapientia, Iași, 2007.
• Mărturisirea de credință a cultului creștin baptist, Uniunea Bisericilor Creștine Baptiste din România, 2009.
• PLATON, Republica, traducere de Dumitru Vanghelis, Editura Antet Revolution, București, 2010.
• RANALDI, Fran și NISBET, Paul, Accessible Textual Resources, CALL Scotland, The University of Edinburgh, UK, 2010.
• WELLER, Martin, „The Rise and Development of Digital Education” In: Handbook of Open, Distance and Digital Education, Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-0351-9_5-1, 2022.
Resurse Web:
• Dos and don’ts on designing for accessibility – Accessibility in government (blog.gov.uk), accesat pe 02.06.2023.
• http://uniuneabaptista.ro/despre-noi/resurse-utile/statutul/, accesat pe 06.02.2023.
• http://www.itbmoodle.ro/, accesat pe 02.06.2023.
• https://algorithmwatch.org/en/, accesat pe 31.05.2023.
• https://itb.ro/viziune/, accesat pe 20.04.2023.
• https://nickvujicic.com/, accesat pe 02.06.2023.
• https://turvirtual.ubbcluj.ro/cladirea-centrala/index.htm?media-index=25&skip-loading, accesat pe 02.06.2023.
• https://www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Invatamant-Preuniversitar/2016/nonformal/ORDIN_comun_MECTS_MMFPS_2012_Anexa2.pdf, p 1. accesat pe 21.04.2023.
• https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8455229/, accesat pe 31.05.2023.
• Ministerul Educației și Cercetării, Strategia privind digitalizarea educației din România, în SMART.Edu – document consultare.pdf, accesat pe 31.05.2023.
• Normativ privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012 – Revizuire NP 051/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, Anul 181, nr. 121 bis, 5 martie 2013.
• Planul Educației Digitale 2021-2027, în https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan, accesat pe 02.06.2023.