GRIJA FAŢĂ DE SĂNĂTATEA TRUPULUI ÎN LITERATURA TIPIKONALĂ BIZANTINĂ

Authors

  • Pr. Prof. univ. dr. Constantin Claudiu Cotan Universitatea Ovidius din Constanța, România

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7394335

Keywords:

rule, will, ascesis, body care, penitence, prayer

Abstract

Taking Care of the Body’s Health in the Typika Byzantine Literature.

The Tipikon, the founding document of a monastery, imposed equality of the monks from the point of view of the clothes and food. Manual labour was encouraged, as well as the intellectual activity, the monasteries also having libraries. The rules imposed in certain monasteries allowed a number of monks to live an anchorite life, but even these  ones had to attend the vigil, Sunday Liturgy and common dinner during the week end. Afterwards they withdrew in the wilderness with the food needed for one week. Certain founders provided some facilities for the relatives who joined the monastic community. The nobles had even the right to have a servant, benefited of better food and even of  wine. I shall present in this study some of the basic elements of body care in typika Byzantine literature in the 11th and 12th centuries.

References

• BELU, I. Dumitru, „Sfinții Părinți despre trup”, în Studii Teologice, 1957, nr. 5-6, pp. 299-309.

• BRAND, C, Cutler, A, „Irene Doukaina”, în The Oxford Dictionary of Byzantium, 2, ed. A. P. Kazhdan et al., New York-Oxford, 1991, p. 1009.

• CAVALLO, Guglielmo (coord.), Omul Bizantin, traducere de Ion Mircea, Iași, Editura Polirom, 2000.

• CHARANIS, Peter, „The Monastic Properties and the State in the Byzantine Empire”, în Dumbarton Oaks Papers, nr. 4 (1948), pp. 85-86.

• EWING, Hannah Elizabeth, A “Truly Unmonastic Way of Life”: Byzantine Critiques of Monasticism in the Twelfth Century, Dissertation, The Ohio State University, 2014.

https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=osu1397653075&disposition=inline

• FAILLER, Albert, „Le monachisme byzantin aux XIe-XIIe siècles. Aspects sociaux et économiques”, în Actes des congrès de la Société des historiens médiévistes de l’enseignement supérieur public, 5, congrès, Saint-Etienne, 1974. Aspects de la vie conventuelle aux XIe -XIIe siècles, p. 180.

• GALATARIOTOU, Catia, „Byzantine ktetorika typika: a comparative study”, în Revue des études byzantines, tome 45, 1987, pp. 77-138.

• GREENFIELD, P. H. Richard, The Life of Lazaros of Mt. Galesion: an eleventh-century pillar saint, Dumbarton Oaks Byzantine Saints Lives, 2000.

• JORDAN, R., „Kecharitomene: Typikon of Empress Irene Doukaina Komnene for the Convent of the Mother of God Kecharitomene in Constantinople”, în Byzantine Monastic Foundation Documents, pp. 649-724.

• JORDAN, Robert, „Evergetis: Typikon of Timothy for the Monastery of the Mother of God Evergetis”, în Byzantine Monastic Foundation Documents, vol. II, Edited by John Thomas and Angela Constantinides Hero, with the assistance of Giles Constable, Dumbarton Oaks Research Library and Collection, Washington, D.C., 2000, pp. 454-471.

• JORDAN, Robert, „Pakourianos: Typikon of Gregory Pakourianos for the Monastery of the Mother of God Petritzonitissa in Backovo”, în Byzantine Monastic Foundation Documents, vol. II, Edited by John Thomas and Angela Constantinides Hero, with the assistance of Giles Constable, Dumbarton Oaks Research Library and Collection, Washington, D.C., 2000, pp. 507-518.

• JORDAN, Robert, „Typikon of Emperor John II Komnenos for the Monastery of Christ Pantokrator in Constantinople”, în Byzantine Monastic Foundation Documents, vol. II, Edited by John Thomas and Angela Constantinides Hero, with the assistance of Giles Constable, Dumbarton Oaks Research Library and Collection, Washington, D.C., 2000, pp. 725-781.

• KARLIN-HAYTER, Patricia, „Rule, Testament and Codicil of Christodoulos for the 564 Monastery of St. John the Theologian on Patmos”, în Byzantine Monastic Foundation Documents, vol. II, Edited by John Thomas and Angela Constantinides Hero, with the assistance of Giles Constable, Dumbarton Oaks Research Library and Collection, Washington, D.C., 2000, pp. 564-606.

• Liturghier, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2000, p. 236.

• NAZÂRU, Sebastian, Sfântul Theodor Studitul sau despre datoria de a mărturisi, Edit. Omnia, București, 2008.

• PAPACHRYSSANTHOU, Denise, „La vie monastique dans les campagnes bizantines du VIIIe au XIe siècle”, în Byzantion, Vol. 43 (1973), pp. 158-180.

• PATTERSON, Sevenko, Nancy, „Kosmosoteira: Typikon of the Sebastokrator Isaac Komnenos for the Monastery of the Mother of God Kosmosoteira near Bera”, în Byzantine Monastic Foundation Documents, vol. II, pp. 782-798.

• POPESCU, Leontin, „Valoarea trupului în scrierile Sfinților Părinți”, în Revista Românească de Studii Axiologice, Anul 1, nr. 2, 2020, pp. 36-50. http://studiiaxiologice.com/gallery/no.2-an1-2020-rrsa-popescu-l.pdf

• RENAUDIN, P., „Christodule, higoumène de Saint-Jean à Patmos”, în Revue de l’Orient chrétien, nr. 5, (1900), pp. 215-246.

• RUNCIMAN, Steven, Civilizatia bizantina 330-1453, București, Edit. Bizantină, 2021.

• SFÂNTUL MAXIM MĂRTURISITORUL, Ambigua, 116, PSB 80, trad. de Dumitru Stăniloae, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1983.

• SFÂNTUL VASILE CEL MARE, Omilii și cuvântări, traducere, introducere, note și indici de Pr. D. Fecioru, PSB, vol. 17, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1986.

• STĂNILOAE, Dumitru, Teologia Dogmatică, vol.I, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1996.

• TERTULIAN, „Despre Pocăință”, în Apologeți de limbă latină, trad. Nicolae Chițesu, Eliodor Constantinescu, Paul Papadopol, David Popescu; introducere, note și indici de Nicolae Chițescu, PSB, vol. 3, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 1981.

Downloads

Published

2023-01-05

How to Cite

GRIJA FAŢĂ DE SĂNĂTATEA TRUPULUI ÎN LITERATURA TIPIKONALĂ BIZANTINĂ. (2023). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 10(3), 37-51. https://doi.org/10.5281/zenodo.7394335