DIRECȚII ALE DEZVOLTĂRII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI DIN ROMÂNIA POSTDECEMBRISTĂ PE COORDONATELE RECONSIDERĂRII VALORILOR UMANE ȘI LIBERTĂȚII RELIGIOASE

Authors

  • C.Ș.I dr. Veronica Turcuș Institutul de Istorie „George Barițiu” al Academiei Române - Filiala Cluj-Napoca

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7391291

Keywords:

education, Post-communist Romania, human values, educational policies

Abstract

Directions of Education Development in Post-Communist Romania on the Coordinates of the Reconsideration of Human Values and Religious Freedom.

The development of education in Romania over the last 30 years was realized in the context of the reaffirmation of human values, against the background of overcoming uniformism and the constraints specific to the communist period. The positive results of the evolution of the educational system, improved under the conditions of the  disappearance of the imposed ideological coercions, are the respect for religious freedom, internationalization, the revival of private education, freedom of academic movement, the overturning of centralism and the restoration of university autonomy, the facilitation of access to higher education, the emphasis on tertiary education and on lifelong  learning, the diversification of training and the emergence of alternative education, transdisciplinarity in training, curriculum restructuring, the digitization of the entire education system (which went through distinct stages over the various decades, taking a particular turn in 2020). There were, of course, also negative effects, with a visible impact  through the emergence of so-called functional illiteracy, correlated with school dropout. Among the negative effects, mainly, the incoherence of decisions in the educational field, in the context of periods of governmental instability, as well as the insufficiency of the budget allocated to education.

References

• 160 de ani de istorie petrolieră în România, 50 de ani de învățământ superior la Ploiești. 1967-2017, coord. Mihail Minescu, Diana Luciana Cursaru, Mihai Adrian Albulescu, Ionela Neagu, Ploiești, Editura Universității de Petrol-Gaze din Ploiești, 2017.

• ANGHELACHE, Constantin; PETRESCU, Iordan; ANGHEL, Mădălina Gabriela; GOGU, Emilia, Evoluția centenară a învățământului în România, București, Editura Economică, 2018.

• BERCIU-DRĂGHICESCU, Adina; BOZGAN, Ovidiu, O istorie a Universităţii din Bucureşti (1864-2004), București, Editura Universităţii din Bucureşti, 2004.

• BÎRZEA, Cezar, Les politiques éducatives dans les pays en transition, Strasbourg, Conseil de l’Europe, 1994.

• BÎRZEA, Cezar, Arta și știința educației, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1995.

• CIOLAN, Lucian, Învățarea integrată. Fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Iași, Editura Polirom, 2008.

• COSMA, Octavian Lazăr, Universitatea Națională de Muzică din București la 140 de ani, vol. III-IV, București, Editura Universității Naționale de Muzică, 2010-2014.

• IACOB, Gheorghe; PLATON, Alexandru-Florin, Istoria Universității din Iași, Editura Universității „Al. I. Cuza” din Iași, 2010.

• IACOBESCU, Mihai, Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava: file de istorie (1963-2003), Suceava, Editura Universității din Suceava, 2003.

• MUNTEANU, Ioan; MUNTEANU, Rodica, Universitatea de Vest din Timișoara, Timișoara, Editura Universității de Vest, 2004.

• PĂUNESCU, Mihai; VLĂSCEANU, Lazăr; MIROIU, Adrian, Calitatea învățământului superior din România: o analiză instituțională a tendințelor actuale, Iași, Editura Polirom, 2011.

• SIMIONESCU, Atena Elena; IUTIȘ, Minola, Profesori de ieri și de astăzi. Universitatea de Arte „George Enescu” la 155 de ani, Iași, Editura Artes, 2015.

• Școala la răscruce: schimbare și continuitate în curriculumul învățământului obligatoriu, coord. Lazăr Vlăsceanu, Iași, Editura Polirom, 2002.

• Universitatea din Craiova. Monografie. 1947-2007, coord. Ion Vladimirescu, Dumitru Otovescu, Craiova, Editura Universitaria-Editura Beladi, 2007.

• VLĂSCEANU, Lazăr, Educație și putere. Sau despre educația pe care încă nu o avem, vol. I-II, Iași, Editura Polirom, 2019-2020.

• VLĂSCEANU, Lazăr, Universities and reflexive modernity. Institutional ambiguities and unintended consequences, Budapest&New York, CEU Press, 2010.

Downloads

Published

2022-12-21

How to Cite

DIRECȚII ALE DEZVOLTĂRII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI DIN ROMÂNIA POSTDECEMBRISTĂ PE COORDONATELE RECONSIDERĂRII VALORILOR UMANE ȘI LIBERTĂȚII RELIGIOASE. (2022). Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 10(1), 308-344. https://doi.org/10.5281/zenodo.7391291