REFLECȚII ETICE ASUPRA CONCEPTULUI DE „DIZABILITATE”
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.6387671Keywords:
disability, infirmity, human rights, ethics, moralityAbstract
Ethical Reflections upon the Concept of “Disability”
The concept of “disability” has met a profound revision over the years, both from a scientific and judicial point of view, and from a cultural and social one. The actual change of the concept of “disability” took place along with the adoption in 2006, of The Convention on the Rights of the Persons with Disabilities, according to which disability is not a negative feature of the human being, but a problem of the entire society, which cannot adapt to the individual necessities of the person. The present paper aims to present some reflections on the evolution, from a legislative and a scientific point of view, of the concepts of “infirmity” and “disability”, emphasizing the ethical implications that the adoption of some perspectives about disabilities could have.
References
Barbuto R., Napolitano, E., Women with disabilities: from discrimination and violence towards an ethics of reciprocity, in „Disability rights and wrongs in Italy”, vol. 19, nr. 2, 2014, p. 161-168.
Cun Neagoe A. M., Dizabilitatea: o problemă de drepturi ale omului, în «Drepturile omului», anul XXIV, nr. 1, 2014, p. 7-19.
Dussel E., Dignità: negazione e riconoscimento in un contesto concreto di liberazione, în „Concilium: rivista internazionale di teologia”, A. 39, n. 2 (2003), p. 61-77.
Luștrea A., Psihologia copiilor cu dizabilitate auditivă: dezvoltate și adaptare, Timișoara, Editura Universității de Vest, 2017.
Moroianu-Zlătescu, I., Evoluția protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități în România, București, Editura Institutul Român pentru Drepturile Omului (I.R.D.O.), 2015.
Organizația Mondială a Sănătății (OMS), Clasificarea internațională a funcționării, dizabilității și sănătății – CIF / International Classification of Functioning, Disabilities and Health, București, MarLink, 2004.
Tronto J., Democratic care and intellectual disability: more than maintenance, în „Ethics an social welfare”, nr. 12, 2018, p. 298-313, https://doi.org/10.1080/17496535.2018.1452954.
Zanobini M., Usai M.C. (coord.), Psicologia della diversità e dei disturbi dello sviluppo. Elementi di riabilitazione e d’intervento, Milano, FrancoAngeli, 2018.
Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități, adoptată la 13 decembrie 2006 de Adunarea Generală a ONU, deschisă pentru semnare la 30 martie 2007 și semnată de România la 26 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial nr. 792 din 26 noiembrie 2010.
Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008.
Legea asistenței sociale nr. 292/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, până la 24 mai 2017.
Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, publicată în Monitorul Oficial, partea I, nr. 792 din 26 noiembrie 2010, art. 1.
Regulile standard cu privire la egalizarea șanselor persoanelor cu dizabilități, Rezoluție adoptată de Adunarea Generală a ONU, Sesiunea 48 din 28 decembrie 1993 (Hotărârea 48/96), New York, Departamentul de informații al ONU.
Metodologia pentru evaluarea şi intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau CES, publicată pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării din România. Vezi https://www.edu.ro/, data de acces 14.09.2020.
United Nation of Human Rights, The Universal Declaration of Human Rights, în https://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/UniversalHumanRightsInstruments.aspx, data de acces 20 septembrie 2021.