SCURTĂ ISTORIE A EDUCAȚIEI RELIGIOASE ÎN ȘCOALA PRIMARĂ ROMÂNEASCĂ A SECOLULUI XIX
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.6387645Keywords:
religious education, primary school, Romania, moral, history, teacher, orthodox, priest, students, XIXth centuryAbstract
Brief History of Religious Education in the 19th Century Romanian Primary School
Education in the primary schools of Romania in the 19th century was mainly a religious one. Or at least that was the way it was supposed to be. We witness the first attempts to introduce a national and compulsory system of education and its organization. The role of these schools was to teach reading, writing, and counting, together with the teaching of prayers specific to the Eastern Orthodox worship. The teacher was obliged to go to church with his students every Sunday and during the holidays and to form with them the church choir. The lack of an educational tradition, and the poverty of many villages, made these schools start quite difficult. In the beginning, the school was initially conceived to be under the shadow of the church but gradually it grew into a distinct institution. The initially dominate discipline of religion gave later way to the teaching of morality and history, but it continued to remain an important class for children for a long time. The role and importance of religion in curricula and laws of that time show that their authors implicitly believed that religious education can influence positively the development of the Romanian society, both socially and economically.
References
Adăniloaie, N., Istoria învăţământului primar 1859 – 1918, Cris Book Universal, Bucureşti, 1998.
Costa-Foru, G., Studii asupra instrucţiunei publice în unele din statele cele mai înaintate ale Europei, Bucureşti, 1860.
Costescu, Gheorghe, Contribuţii la istoria învăţământului primar, Bucureşti, 1937.
Iorga, Nicolae, Istoria învăţământului românesc, Bucureşti, 1928.
Iorga, Nicolae, Istoria învăţământului românesc, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1971.
Iscru, Gheorghe, Învăţământul la sate în Ţara Românească şi Moldova, Reviste arhivelor, anul L, vol. XXXV, nr. 4, Bucureşti, 1974.
Iscru, Gheorghe, Contribuţii privind învăţământul la sate în Ţara Românească până la jumătatea secolului al XIX-lea, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1975.
Iscru, Gheorghe, Importanţa social politică a învăţământului public la sate în Ţara Românească în deceniul premergător Revoluţiei din1848, Revista de filosofie, tomul 20, Nr.8, Academia RSR, Bucureşti, 1973.
Iscru, Gheorghe, Importanţa social politică a învăţământului public la sate în Ţara Românească în deceniul premergător revoluţiei din 1848.
Lascăr, C. I., Bibirii, I., Colecţiunea legilor, regulamentelor, programelor de la 1864-1901, vol. I.
Lossky, Vladimir, Teologia mistică a Bisericii de Răsărit, Bonifaciu, Alexandria, 1998.
Lovinescu, Eugen, Istoria civilizaţiei române moderne, Minerva, Bucureşti, 1997.
Maiorescu, Titu, Contra Şcolii Bărnuţiu, Junimea, Iaşi, 1868.
Maiorescu, Titu, Discurs asupra reformei instrucţiunii publice rostit în Senat, Bucureşti, 1891.
Michailescu, Ştefan, Încercări critice asupra învăţământului nostru primaru, Bucureşti, 1888.
Roşcanu, Gheorghe, Istoria învăţământului particular, Bucureşti, 1906.
Scorpan, C., Istoria României. Enciclopedie, Nemira: Bucureşti, 1997.
Stăniloaie, Dumitru, Naţiune şi creştinism, Elion: Bucureşti, 2003.
Urechia, V. A, Anuarul Instrucţiunii publice, vol. II, Bucureşti, 1864 – 1865.
Urechia, V. A, Istoria Şcoalelor de la 1800-1864, Bucureşti.