FAMILIA – DREPT FUNDAMENTAL AL OMULUI STABILIT LA CREAȚIUNE

  • Drd. Eleonora Mihaela Popa Universitatea din București
Keywords: family, human rights, creationism, values, education

Abstract

Family – a fundamental human right established at Creation.

Man was created by God as a unique, whole being, in the image and likeness of God. The family was founded in Eden, this being the first school where children will study. The essence of Christian education is to restore the image of God in man.  The family is a group and a basic social institution, which has certain characteristics and performs roles and functions that vary in different contexts. Family flexibility is the amount of change in family leadership, the distribution of roles and the  rules of mutual relationships. The tasks, roles and functions of the family presuppose the existence of a constant qualitative and quantitative relationship between parents, children, and close adults. Family values have been integrated over time  into more general social values, with the individual responding and conforming differently to these social values or norms. Values change slowly and take longer to restructure. Educational values depend on the type of family interaction, characterized by the way in which individuals interact with each other within the family group and the way they open to the outside. The values of the family, the interest, and the attention it pays to education and learning are also transmitted to  the children.

References

• Berge, André, Profesiunea de părinte. De la căsătoria părinților la căsătoria copiilor (M. Stoian, trad.), București, Editura Didactică și Pedagogică, 1977.

• Berge, André, Mediul familial, în Debesse, M. (ed.), Psihologia copilului de la naștere la adolescență, trad. C. Botez și M. Mamali, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1970.

• Biblia sau Sfânta Scriptură a Vechiului și Noului Testament, cu trimiteri, trad. Dumitru Cornilescu, Asociația Biblică Română „Casa Bibliei”, 2012.

• Biju, Mircea Traian, Mic dicționar al spiritului uman, București, Editura Albatros, 1983.

• Darwin, Charles, Originea speciilor prin selecție naturală sau păstrarea raselor favorizate în lupta pentru existență, trad. Ion E. Furn, București, Editura Academiei Republicii Populare Române, 1957.

• Đurišić, Maša, „Relations and Communication in Families of Children With Externalizing Behavior Problems”, în Research in Pedagogy, 8(2)/2018, 111-120.

• Eccles, Jacqueline S./Harold, Rena D., „Parent-school involvement during the early adolescent years”, în Teachers College Record, 94(3)/1993, 568-587.

• Finch, Janet / Mason, Jennifer, Negotiating Family Responsibilities, Routledge, 1993.

• Glick, Peter / Randrianarisoab, Jean Claude / Sahn, David E., „Family background, school characteristics, and children’s cognitive achievement in Madagascar”, în Education Economics, 19(4)/2011, pp. 363-396.

• Harden, Jeni, „Good sitting, looking and listening: the regulation of young children’s emotions in the classroom”, în Children’s Geographies, 10/2012, pp. 83-93.

• Hoover-Dempsey, KathleenV. / Sandler, Howard M., „Why do parents become involved in their children’s education?”, în Review of Educational Research, 67(1)/1997, pp. 3-42.

• Horton, Paul B. / Leslie, Gerald R. / Larson, Richard F., The Sociology of Social Problems. Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, 1985.

• Mihăilescu, Ioan, Rolul familiei în dezvoltarea copilului, București, Editura Cartea Universitară, 2004.

• Olson, David H. / Gorrall, Dean M., Circumplex model of marital & family system, University of Minnesota and Life Innovation, 2003.

• Olson, David, Clinical Assesment and Treatment Interventions Using the family Circumplex model, In Florece W. & Kaslow, Handbook of relation diagnosis and dysfunctional families patterns, 59-77. John Wiley & Sons.Inc., 1996.

• Popescu, Raluca, Introducere în sociologia familiei. Familia românească în societatea contemporană, București, Editura Polirom, 2009.

• Rao, Narayana S., Counseling and Guidance, McGraw Hill, 1991.

• Ritter, P. L. / Mont-Reynaud, R. / Dornbusch, S. M., Minority parents and their youth: Concern, encouragement, and support for school achievement, în Chavkin, Nancy Feyl (Ed.), Families and schools in a pluralistic, Albany: State University of New York, 1993, pp. 107-120.

• Sălăvăstru, Dorina, Psihologia educației, București, Editura Polirom, 2004.

• Schermerhorn, Alice C. / Cummings, E. Mark / Davies, Patrick T., „Children’s perceived agency in the context of marital conflict: relations with marital conflict over time”, în Merrill-Palmer Quarterly, 51(2)/2005, pp. 121-144.

• Scott-Jones, D., „Black families and literacy”, în Silvern, Steeven B. (Ed.), Advances in reading/language research: A research annual Literacy through family, community, and school interaction, Greenwich, CT, JAI Press, 1991, pp. 173-200.

• Stănciulescu, Elisabeta, Sociologia educației familiale. Strategii educative ale familiilor contemporane, București, Editura Polirom, 1997.

• Telleri, Fausto, Pedagogia familiei, București, Editura Didactică și Pedagogică, 2003.

• Voinea, Maria, Sociologia familiei, București, Universitatea București, 1993.

• Vrăsmaș, Ecaterina, Intervenția socioeducațională ca sprijin pentru părinți, București, Editura Aramis, 2008.

• White, Ellen G., Căminul adventist, trad. Elena Oprița, București, Casa de Editură Viață și Sănătate, 1996.

• White, Ellen G., Educație, trad. Barbu Emanuel Sandu, București, Casa de Editură Viață și Sănătate, 2001.

• White, Ellen, Îndrumarea copilului, trad. Valentin Rusu, București, Casa de Editură Viață și Sănătate, 2007.

• Wilson, Sarah / Cunningham-Burley, Sarah / Bancroft, Angus / Backett-Milburn, Kathryn, „The consequences of love: young people and family practices in difficult circumstances”, în The Sociological Review, 60(1)/2012, pp. 110-128.

• Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (2010), disponibil la https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:083:0389:0403:ro:PDF, accesat la data de 21.07.2021.

• White, Ellen, Familia împlinită. Un vis ce poate deveni realitate (ediție electronică), disponibil la https://m.egwwritings.org/ro/book/2707.8, cap. 3, alineat 8.1, accesat la data de 21.07.2021.

Published
2022-06-14
How to Cite
Popa, D. E. M. (2022). FAMILIA – DREPT FUNDAMENTAL AL OMULUI STABILIT LA CREAȚIUNE. Journal for Freedom of Conscience (Jurnalul Libertății De Conștiință), 9(3), 257-273. https://doi.org/10.5281/zenodo.6574152